Onze 1e trip dit jaar was vanaf 20 mei t/m 27 mei. Zoals gebruikelijk gingen we weer met hetzelfde ploegje.
De heenreis ging heel goed, het vliegtuig had de wind mee dus waren wij mooi op tijd op Trondheim. De huurauto opgehaald en om 12.15 reden we richting Leka! Nou onze chauffeur was duidelijk geïnspireerd door de successen van Max Verstappen, we reden de afstand in een recordtempo! Om 16.10 hadden we de boot naar onze eindbestemming Leka! Onze spullen op orde gebracht, hengels voorbereid en na een heerlijke maaltijd en een lekkere borrel, kropen wij rond 23.00 uur in ons bed.

21 mei, onze eerste visdag!

We stonden zoals gebruikelijk vroeg op, om 6.30 zaten we al aan het ontbijt.
De start leek nergens op, regen en niet zo’n beetje ook! Om 9 uur werd het droog en voeren wij uit. De wind stond vanuit het zuiden, dus besloten wij in de luwte aan de noordkant van het eiland te gaan vissen. Op zoek naar ondiepe plekken met aasvis voor vandaag (koolvisjes).
Ons hoofddoel is altijd aparte vissen zoals Zeeduivel, Zeewolf, Heilbot en andere bijzondere vissen. Noorwegen blijft wat het weer betreft onberekenbaar, ‘morgens regen en om 12 uur topweer, windstil en een heerlijk zonnetje. Vandaag geen aparte vissen wel een mooi aantal fraaie gullen, dus ons avondeten was ook weer geregeld.

22 mei, zo slecht als de dag gisteren begon, zo mooi startte hij vandaag!

Een stralende zon, maar iets teveel wind, zodat wij ons daarvoor verstopten aan de westkant van Leka. Dat bleek achteraf een goede zet, want we vingen er, tegen een heel steile glooiing, veel mooie vis zoals: kabeljauw, lom, pollak, koolvis en roodbaars. Rond 14.00 viel de stroom eruit en ook de visserij zakte weg, rond 15.30 gingen wij weer richting camping om boodschappen te halen want de dag erop zou het superweer worden. “Heilbotten tijd?”

23 mei, nou dat “Heilbotten tijd” van gisteren kwam niet uit!

In eerste instantie leek het er op dat het weer zou meewerken, maar de wind werd toch weer de spelbreker. We vingen al heel snel een zes tal grove kabeljauwen waarvan Jaap er een ving van 21 pond. Henk een van 20 pond en nog een aantal fraaie vissen van in rond de 16 pond!

Dirk ving nog een mooie Pollak van 85 cm.

24 mei, om te vergeten! Weinig vis.

25 mei, Nieuwe stek gevonden, te veel wind om ver te gaan.

Jan verbeterde daar zijn pr met grote koolvis van 116 cm en 10300 gram! Verder mooie gul en pollak. Vanwege toenemende wind weer naar de luwte van het eiland! Aan de binnenkant was geen avontuur. Vroeg gestopt!

26 mei, de laatste visdag.
Er lag vandaag een hoge luchtdrukgebied in de buurt, maar erg rustig was het niet. Het bleef winderig. Waarschijnlijk was er vanwege de lage watertemperatuur op de verre vis stekken geen aasvis te vangen, en dus dan ook geen grote vis die daar op aast! In het laatste uur van deze laatste dag wist Henk op een stek dichter bij de kust, toch een heilbot te haken! De eer was gered, het doel het vangen van een heilbot was bereikt!

Kortom bracht deze vistrip niet echt wat wij ervan gehoopt hadden, de omstandigheden na het koude voorjaar speelden daarbij een grote rol. We vingen in totaal best wel een mooie klus kabeljauw, maar daar komen we niet voor, 90% wordt daarom teruggezet! Jan ving een P.R. koolvis van 116 met een gewicht van 10300 gram! Jaap ving ook een P.R met een roodbaars van 50 cm!

Dirk moet nog even drie maanden wachten op zijn 1e heilbot, in augustus gaan we weer een week naar Leka, dan zijn de mogelijkheden verder uit de kust waarschijnlijk beter! Resumerend kunnen wij terug kijken op een week die het mogelijk maakte om alle dagen zee te kiezen. Een mooie reis gehad, altijd gezellig met onze groep en veel vis gegeten, zoals vanouds bereid door onze gelegenheid kok Jaap.

Tot ons volgend avontuur in augustus!