In 2009 zijn we, Henk, Jaap, Dirk en Jan, voor het eerst naar het eiland Leka in Noorwegen geweest om te vissen. Hoofddoel was het vangen van een heilbot. Alleen Jan was het gelukt om meerdere heilbotten te vangen. Nu werd het tijd voor een andere locatie.

Omdat Henk en Jan wedstrijdvissen bij zhv de Stern uit Alkmaar spraken we met een andere groep (Sytze, Klaas, René en Chris) af om in 2013 gezamenlijk te gaan vissen in Torsvåg. Zij hadden daar al 3 keer gevist met goede resultaten met als hoogtepunt een heilbot van 149 kg van Klaas.

Sytze heeft de reis voortreffelijk voor ons georganiseerd. Het enige wat we moesten doen was betalen. Dirk moest helaas afhaken en daarom ging Joost mee.

Goed voorbereiden is een “must” maar die ervaring hadden we al. Naar Leka nam Piet een groot deel van de hengelbenodigdheden mee. Maar nu moesten we dat zelf doen. Beperking maximaal 23 kg in koffer en 8 kg handbagage. We hadden 5 hengelkokers gebundeld tot één pakket. Extra kosten € 60,00. 

20 Augustus was het zover en stonden we gereed bij Henk om 7 uur. Diana, de vrouw van Joost bracht ons per bus naar Schiphol. Om 11.10 gingen we de lucht in met een vliegtuig van maatschappij Sas. Deze vloog naar Oslo en daar moesten we overstappen op een vliegtuig naar Tromsø. De aansluiting was niet perfect namelijk 3 uur wachten. Uiteindelijk waren we 18.20 uur op het vliegveld. Daar stonden 2 huurauto’s gereed. Na zo’n 90 km had Sytze een 8 persoonshuis geregeld voor de 1e overnachting.

  

Onze reisorganisator Sytze, en heel wat passen en meten voordat alles erin/op zat.

De volgende dag konden we op ons gemak naar Torsvåg Havfiske rijden op het eiland Koja dat met een dam verbonden is met het eiland Vannoya. Na 12.00 konden we daar terecht.

Rond half drie konden we uitvaren. Er stond een stevige wind waardoor we genoodzaakt waren de luwte van een berg op te zoeken. De visserij daar was matig. We vingen schelvis en zeewolf meestal niet super groot. Een uitzondering voor Joost, die ving wel een prachtige zeewolf.

          

 

Joost met zijn 1e zeewolf eigenlijk waren bijna alle vissen de 1e in soorten voor Joost!

 

Zijn grootste leng ooit! 

2e dag

We hadden gisteren al ontdekt dat de motor van de Arvor 215 niet goed liep en slecht startte. Gemeld en Stefan (hulp) ging uiteindelijk even een rondje varen. Zat in de turbo die hij zou repareren. We kregen een andere boot. Maar deze liep evenmin goed maximaal 2000 toeren. Dus wij direct weer naar de haven terug. Stefan was bezig boten te verleggen en hielp ons niet. Ons geduld raakte op. Henk met Joost naar Sonja (eigenaresse) om hun te beklagen dat we hier kwamen om te vissen. We kregen weer een andere boot mee maar intussen was het half één. We hebben 3x onze hengelspullen moeten overladen. We kregen toegezegd dat deze morgen financieel gecompenseerd zou worden (moesten we later wel weer om vragen!). De vangsten vielen wederom tegen hoofdzaak schelvis, gul, lom. Makreel en koolvis voor aas. Rond half zeven waren we terug en kregen te horen dat “onze boot” gerepareerd was.

3e dag

We konden niet uitvaren vanwege de wind. Boven 10m/sec was het bovendien niet toegestaan. Een hengel uit de boot gehaald en gevist vanaf een steiger in de haven. We vingen koolvisjes tussen de 15 en 40 cm. Er zat ook wel schol in de haven waar andere vissers op visten.

 

4e dag

De voorspellingen waren dat de wind zou afnemen. We kregen toestemming om uit te varen. We zouden de Noord ingaan naar een paar aangegeven stekken van Stefan. Het viel niet mee: windkracht 5 en behoorlijke golven. We hadden een driftzak meegenomen van 2 bij 2 meter. Van deze zak hebben we vaak gebruik van gemaakt want het scheelt de helft in driftsnelheid. Ook nu weer vingen we zelfde vissoorten. Rond 2 uur ’s middags besloten we toch maar weer de luwte op te zoeken achter de hoge bergen tegenover de haven. Daar was het een stuk aangenamer. Henk ving zijn fel begeerde heilbot van 106 cm bij een gewicht van 16 kg. Na de nodige foto’s werd de vis teruggezet. Later op de dag ving Jan een heilbotje van 55 cm en voor de rest de zelfde vissen waarvan de Lom een plaag was.

  

Henk geconcentreerd drillen. Dolgelukkig, na 4 jaar volhouden beloond!106 cm en 16 kg zwaar!

 

         

Jan met heilbot en koolvisjes en Jaap met zijn p.r. zeewolf

5e dag

Ditmaal vroeg uit de veren ( 6 uur) omdat deze dag qua weer de beste zou zijn, een windkracht 2. En inderdaad hadden we de hele dag een vlakke zee. Weer de Noord in. We vingen wel vis maar niet de begeerde heilbot. Er kwamen wel nieuwe soorten bij: leng en pollak. De gullen lagen rond de 80 cm, voor daar ook niet overdreven groot. Halfzeven waren we weer in de haven. Schrale troost de andere ploeg had ook niet iets bijzonder gevangen. Van deze dag hadden we wat meer verwacht gezien we verder uit de kust konden vissen.

 6e dag

 Na de windstille dag sloeg het weer om en konden we wederom niet uitvaren. Uit voorzorg werden alle boten (16 stuks) naar een veiliger plaats in de haven verlegd. Zelfs aftanken was niet toegestaan.

 

 7e dag

 We konden ’s morgens niet eerder aftanken dan 9.00 uur. Een verzoek om eerder te kunnen aftanken werd niet gehonoreerd. Het was zo dat er ’s morgen weinig wind zou staan die in der loop van de dag zou toenemen. Toen we opstonden stond er weinig wind met een lichte regen. Tegen regen kan je je wapenen. Tot onze vreugde bleef de wind weg en konden we vissen tot 17.00 uur want tot die tijd konden we aftanken. Wat visserij betreft was het niet beter dan in de vorige dagen. Ook het team Sytze ving hetzelfde als ons team. Dit was tevens de laatste visdag.

 

8e dag

Vroeg op omdat we de veerboot moesten halen. Tromsø heeft een klein vliegveld zodat we niet 2 uur van te voren aanwezig moesten zijn. De terugreis ging heel wat vlotter omdat we in Oslo een betere aansluiting hadden.

Al eerder gememoreerd: door goede voorbereiding heb je veel plezier. De driftzak, die we hadden laten maken bij firma Kees Hoogeboom uit Noord-Scharwoude, was van uitstekende kwaliteit en voldeed aan onze wensen.

Torsvåg Havfiske

Positieve punten

  • Appartement bij de haven
  • Appartement was schoon, bedden goed, keuken goed
  • Boten liggen dichtbij appartement
  • Visstekken dichtbij

Heel vervelende plek voor navigatie/dieptemeter, zeker met varifocus bril!

Negatieve punten

  • Boot niet schoon en slecht onderhouden
  • Kompas werkte niet en kaartplotter/dieptemeter, op onlogische plaats
  • Boten lagen drie rijen dik aan steiger
  • Bij wind werden alle boten versleept naar een luwe plek in de haven
  • Beperkte tijd brandstof verkrijgbaar
    Maandag t/m Vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur!
    Zaterdag van 9.00 tot 13.00 uur!
    Zondag van 11.00 tot 13.00!
  • Niet alle bijkomende kosten zijn op de website vermeld zoals eindschoonmaak appartement en boot en verzekering
  • Open vuilcontainer achter appartement
  • Visafvalbak (enorme stank) werd pas na een paar dagen geleegd
  • Klantvriendelijkheid aan magere kant van eigenaresse

 

Conclusie:

Wellicht gingen we met te veel verwachtingen daar vissen. Het weer heb je niet in de hand en ook de vangsten niet. Je komt er voor de eerste keer en dat is voor de vangsten niet maatgevend. Wij vonden de boten onder de maat en ook de klantvriendelijkheid (brandstof)

Verder:

Sytze, bedankt voor de perfecte organisatie

Team Sytze, het waren gezellige dagen

Diana, bedankt voor het brengen en halen naar/van Schiphol

Henk, Jaap, Joost, het waren weer aangename dagen voor herhaling vatbaar

 

Jan van der Lingen

———————————————————————————————————

Note van Henk.

Zoals jan al schreef; het weer, daar kun je niets aan doen.

De vislocatie zelf is ongetwijfeld fantastisch! Dat konden wij door het slechte weer niet beoordelen.

Beperkt worden door brandstof tanken tijdens kantooruren (9 tot 16.00 uur), met als klap op de vuurpijl, zaterdags en zondags alleen van 11 tot 13.00 uur, gaat mij veel te ver!

Daarnaast is de conditie van de boten zowel motorisch en daardoor qua veiligheid niet optimaal, en nu druk ik mij nog netjes uit.

Een kompas dat een hele windrichting afwijkt, b.v. oost varen en zuid aangeven!

Relingen en bolders die los staan, toplichten die, vastgelegd met een stuk nylon, languit op het dak liggen.

Navigatie in een aantal boten, in het plafond gemonteerd.

Conclusie: u begrijpt het al, voor ons geen Torsvak meer!

Henk Steenhuis