Visreis naar Leka

Na vorig jaar een uitstapje gemaakt te hebben naar Torsvåg in het hoge noorden besloten we (Jaap, Dirk, Henk, Jan) dit jaar weer te gaan vissen in de vertrouwde omgeving van het eiland Leka. De boten daar zijn in optimale conditie en de service is in goede handen van eigenaar Jostein. Met vliegtuig en gehuurde auto ben je er binnen een dag.

In afwachting                                            Twee uurtjes later: Trondheim                       Prima huurauto

Vrijdag 15 augustus

Dat was de eerste visdag. De start was niet zoveel belovend daar er te veel wind stond om naar buiten (de west in) te gaan en zoals wel vaker regende het ¾ van de dag. Regen is niet zo erg want daar zijn we altijd goed op voorbereid. Rondom Leka is zoveel bodem variatie in diepten dat het vinden van een stek geen probleem oplevert. Keuze genoeg. Na genoeg aasvis (makreel en koolvis) gevangen te hebben konden we aan de slag. De enige vissen die ons interesseerden waren heilbot en zeeduivel. De eerste is met wat geluk redelijk te vangen, de ander is meer een toevals treffer.

Henk ving als eerste zijn Heilbot van 81 cm die na onthaakt te zijn keurig werd terug gezet. Wel een paar een geweldige aanbeten gehad maar deze vissen lieten los met als eind resultaat een flink beschadigde aasvis.

Ja hoor, het is er een!                              Geen kanjer maar wel leuk!                                    Blij als een klein kind!

Op de terug weg enkele Europese zeearenden gevoed met koolvis. Het is altijd een fascinerend gezicht hoe de vogels de vis met hun grote klauwen uit het water pikten. (hieronder duidelijk de twee zeearenden te zien)

Zaterdag 16 augustus

Uitgevaren met weinig wind en een zonnetje de west in. Start is uiteraard op aasvis. De een doet dat met een gekochte haringpatenoster de ander met eigen gemaakte onderlijn met 7 cm lange Eddystone Eels (Delta visje). Jan liet zijn lijn voor het eerst naar de bodem zakken en kreeg meteen een geweldige aanbeet. De lijn ging direct door de slip en na behoedzaam manoeuvreren kwam er een Heilbot van 84 cm boven die perfect door Henk met een staartlasso “gegaft” werd.

Eerst even oefenen bij Jan…….Ja, hij werkt!                               Ja hoor……de tweede heilbot van de week!

Razendsnel gepakt met de staartlasso!                           Jan begint eraan te wennen, weer een om bij te schrijven!

Dirk ving een kabeljauw van 115 cm met een gewicht van 14,5 kg. Jaap ving een mooie koolvis. Henk ving een kabeljauw van 100 cm met een gewicht van 10 kg. Ook nu weer een aantal prachtige beten zonder resultaat. Dit was een goede visdag.

Dirk met een grote kabelU 14.5 kilo                                                                   Jaap met een leuke koolvis

9 kilo voor Jaap                                                                                       10 kilo voor Henk

Zondag 17 augustus

Deze dag konden we snel vergeten. De wind was weer toegenomen rond 4/5 Beaufort en wel uit het Noorden. Toch uit gevaren en met de driftzak (2×2 meter) werd de boot redelijk “afgeremd”. Dirk ving een mooie kabeljauw aan een shad en Jan een wijting van 55 cm. Verder nog wat gullen rond de 70 cm. Op de terug weg weer een arend gevoed.

Lol om rode kelp gul                                                                           Leng voor Dirk

Maandag 18 augustus

De start was met een windkracht 4 uit Noordoost. We gingen weer de west in maar niet zover als zaterdag. Henk ving bij de eerste uitgooi een prachtige zeeduivel (9 kg) aan zijn pilker onder de haringpatenoster.

Heeeeel voorzichtig binnenhalen aan een “fabriek verenpaternoster”                                    9 kilo mazzel!

Verder vingen we lom (een plaag), gul, leng, mooie schelvis. In de loop van de dag nam de wind toe en begon het weer te regenen. Rond 16.00 uur moesten we terug varen bij een windkracht 5. De gehuurde Arvor kan dat gemakkelijk aan. Bovendien staat er in elke Arvor goede navigatie apparatuur.

Dinsdag 19 augustus

Het weer was weer opgeknapt en gingen we weer de west in. Door de noordwesten wind viel dat toch tegen en besloten we onder de kant te gaan vissen. De visserij was matig en daar de wind niet toe nam gingen we toch proberen onze stek te bereiken. Maar halverwege zeiden we tegen elkaar dat het niet verantwoord was om verder te varen. Daar de vangsten halverwege zeer beperkt bleven zijn we terug gevaren vlak voor de kust. We vonden snel een school koolvis en hadden zodoende aasvis genoeg. We vingen wel wat gul en schelvis. De slechtste dag achteraf van onze vissessie.

Op de terugweg zagen we een zeearend. Gestopt en koolvis over boord. Het leek wel op hij/zij er op wachtte. Er kwam er nog een zeearend erbij. Het bleek dat op de kant een jong zat. Die konden wij duidelijk zien en horen. De ouders brachten een koolvis naar het jong en vlogen dan weer naar de boot om weer een koolvis op te pikken. Dat was het boeiendste deel van de dag.

Adembenemende acties van deze imponerende dieren!

Woensdag 20 augustus

Al weer de laatste dag.

De weergoden waren goed gemutst. Weinig wind zodat we 18 km konden uit varen vanaf de westkust. We zagen al gauw een school vis op het scherm. Kwartiertje vissen met 4 man en we hadden voldoende (voornamelijk koolvis) aasvis voor de eerste uren. Af en toe tussen door gingen we weer op aasvis omdat als je het aasvis te lang bewaart deze slap wordt. Dirk ving al snel een kabeljauw van 106 cm met een gewicht van12 kg. Verder weer gul (veel) en uiteraard lom. Ook nu weer prachtige aanbeten maar geen vis. Half zes waren we aan de kant.

12 kilo voor Dirk                                                                          Diep in gedachten!

Je krijgt een schone boot met brandstof en na afloop lever je de boot in de zelfde conditie weer af.

Aangezien wij in Dirk een uitmuntende schoonmaker hadden zag de boot er na afloop nog weer schoner uit dan toen we deze kregen. Dirk doet namelijk geen enkele concessie. Een hele verbetering was dat er nu een aantal hoge drukspuiten op de steiger waren geïnstalleerd. De hele vloot zag er veel schoner uit dan vorige jaren.

Terug kijkend hebben we weer een perfecte week gehad waar we op kunnen terugkijken. Weer en vis kan je gelukkig niet naar je hand zetten en dat houdt het spannend.

Jaap heeft voor ons voortreffelijk gekookt.

Dirk en Jan deden ’s morgens en ’s avonds de afwas.

Henk voerde, naast het dagelijks ontbijt, alle andere noodzakelijke huishoudelijke zaken uit en heeft de reis weer vlekkeloos georganiseerd. Het enige wat de anderen hoefden te doen is betalen en daar is ieder strikt in.

We zijn een team die elkaar goed aanvoelen en er is dan ook nooit enig wanklank.

We stemmen onze visserij altijd op elkaar af. We gaan voor heilbot en zeeduivel.

Helaas is het Jaap en Dirk wederom niet gelukt een heilbot te vangen en dat zorgt er voor dat we volgend jaar (als er niets tussenkomst) zeker weer naar Leka gaan.