Vissen in Ierland 2014

Op de afgelopen Visma kwam ik een aantal leden van zvv de Stern tegen waar ik ook bij vis. Klaas vertelde mij dat er een lid was afgehaakt voor de visreis naar Ierland zodat er een plaatje vrij kwam. Daar had ik wel zin in maar moest eerst even overleggen met het thuisfront. Mijn vrouw had zo als gewoonlijk er geen probleem mee. Ik mailde Klaas, indien de vliegticket kon omgezet worden, dat ik graag meeging. De volgende dag kreeg ik een mail met bijgevoegd de vliegticket.

Zaterdag 20 september stond ik om halfzeven op Schiphol waar ik de andere leden ontmoette: Klaas, Teun, Kees en Jeroen. Na inchecken was het wachten op het vliegtuig van AER Lingus die ons naar Dublin zou brengen. Vertrek was om 9.25 gepland. Doordat het mistig was op Schiphol had het vliegtuig een uur vertraging.

Vanuit Nederland had Klaas een grote en een kleine auto gehuurd. Je denkt: “de sleutel en rijden” maar nee dat duurde zeker 3 kwartier. Na een behoorlijke rit, links rijdend, kwamen we in Kincasslagh in district Donegal. De chauffeurs Kees en Teun hadden hun navigatieapparatuur meegenomen en dat kwam goed van pas. De wegen zijn in het algemeen smal en het asfalt is vaak in slechte staat.

Caitlin Marie

Zondag

Met gunstig weer werd er rond 9 uur uitgevaren met de jonge zeer sympathieke schipper Paul McGonagle, eigenaar van de Caitlin Marie. Met 5 vissers was er voldoende ruimte om licht te vissen. Makreel vangen was voor aasvis was geen probleem. We hadden afgesproken om op soorten te gaan vissen. Pollak, koolvis, poon waren zeer goed te vangen. Omdat het weer zou verslechteren in de loop van de week visten we door tot een uur of zeven. De schipper had zijn visite kaartje afgegeven. Het was geen schipper van 10 tot 4.

Maandag

Bij het uitvaren viel de wind nog mee zodat het een lange tocht werd. Later moesten we toch de luwte opgezocht worden achter de vele eilandjes. De visserij was qua soorten het zelfde. Later begon het ook nog te regenen zodat het verder een moeilijke visserij werd. Er werd zoveel vis meegenomen voor het avond maal en de rest ging terug over boord.

Dinsdag

Wind was toegenomen tot 5/6 Beaufort. We konden wel uitvaren en gingen dicht onder de kant vissen en dat was goed te doen. We vingen weer gul, pollak en leng van redelijke afmeting. Het begon weer te regenen en de wind bleef stevig doorwaaien. Terug richting de haven. In de baai lagen we weer uit de wind en konden we wat langere driften maken over de zandbodem. Allen vingen rog (stekel en blonde). De wat grotere rog gaf aardig weerstand op de lichte hengels. We konden aan het eind van de dag zeggen: het goede zat in de staart van deze dag.

Woensdag

Qua weer was het een goede dag, windkracht 3 Beaufort. Er stond nog wel een flinke deining. Dicht tegen de rotsen vissen was zeer goed te doen. Hier vingen ook de mooie lipvissen. Deze zijn wel niet groot maar de prachtige kleuren geeft toch een voldoening.

Donderdag Windkracht 5 Beaufort uit het westen en een miezerig regentje was de start van de dag. Weer bij een rotseiland gelegen. Dit maal ging de schipper voor anker omdat de driftsnelheid van de boot te groot was. Ieder ving weer zijn vis en het aantal soorten steeg wederom. De grootste vis was ditmaal een leng van rond de 70 cm.

Vrijdag

Toen we ’s morgens naar buiten keken kregen we het vermoeden dat er niet uitgevaren kon worden. Bij de kade aan gekomen werd onze vermoedens bewaarheid. Ook zo’n dag hoort er jammer genoeg bij. Een schrale troost was dat we 5 mooie kreeften kregen van de schipper. Als hobby zette zijn vader kreeftenkorven uit. We hebben de kreeften heerlijk gekookt.

Om de dag vol te maken zijn we naar Ierlands grootste vissershaven Killybegs gereden. Daar lagen grote vissersschepen gereed om uit te varen voor makreel nabij Schotland.

Ook nog een hengelzaakje bezocht in Dungloe. Het assortiment was echter zeer gering.

Zaterdag

Vandaag hadden we een andere schipper Neil. Enkele leden van ons team hadden eerder met hem gevist. Neil was echter gestopt met de sportvisserij. Hij was de mentor van Paul. Er stond nog wel een stevige wind en een hoge deining van rond 3 tot 4 meter. Het was moeilijk vissen. Uiteindelijk konden we wel zoveel vis vangen voor het avondmaal.

Zondag

De laatste visdag. Om half acht werd er uitgevaren bij een afgenomen wind en deining. We gingen wat verder de zee op. Er werd daar meer vis gevangen vooral pollak. Ze waren echter niet groot, maximaal rond de 70 cm. Rond 16.00 uur waren we terug in de haven. Nou ja, haven? Er lag maar één boot de Caitlin Marie.

We kunnen terug zien op een geslaagde trip. ’s Avonds hebben we met beide schippers gedineerd in een plaatselijk restaurant.

Wilt u een keer in Ierland vissen dan is deze schipper zeer aan te bevelen. Hij deed alle moeite om het ons naar de zin te maken. Koffie, thee werden altijd aangeboden. Als het even kon bakte hij wat makreel voor ons dat gepresenteerd werd met brood.

Het huis waar we verbleven was groot genoeg en zag er netjes uit en had alle voorzieningen. Het huis was van zijn vader en lag 5 minuten per auto van de haven.

Captaen – Skipper

Hello. My name is Paul McGonagle. I am skipper/owner of “Caitlín Marie” and have all the relevant passenger boat qualifications including Advanced Powerboat Certificate, VHF Short Range Certificate, FETAC Navigation & Stability, First Aid & Sea Survival Techniques. I am a native of Kincasslagh and have a good local knowledge of the best fishing grounds & sightseeing routes. Whether you’re a novice or experienced angler, a nature lover or a curious sightseer, I look forward to welcoming you on board “Caitlín Marie” for a memorable experience.

Klaas, Teun, Kees en Jeroen bedankt voor de gezellige visserij. Ik heb echt genoten en ga graag nog eens mee als dat uitkomt.

Totaal hebben we 21 soorten vis gevangen.