18 augustus vertrek vanaf Schiphol!

Morgens om 06.00 uur reed de schoonzoon van Jaap, Joost de bus voor, Jaap had hij reeds opgehaald. Dirk en Jan zouden zich hier melden. Om 06.15 uur vertrokken wij richting Schiphol, i.v.m. eventueel oponthoud nemen wij altijd ruim de tijd. Beter een uurtje eerder op Schiphol dan stressen op de snelweg!

Wederom vlogen we met de KLM, om 9.25uur de lucht in om 11.35 uur landen wij op Trondheim. Daarna onze huurauto opgehaald en na zo’n 4 ½ uur rijden kwamen wij, na eerst boodschappen te hebben gedaan, om 17.10 uur aan bij de ferry naar Leka. Een 45 minuten later, ingekwartierd in ons huisje voor de aankomende week en voor zover mogelijk eerst de hengels, zonder onderlijnen, klaargemaakt.

Na uitleg van de zeer gastvrije camping eigenaar Jostein Hiller, over het gebruik en bediening van een nagelnieuwe Arvor Quickzilver 690, konden wij alvast onze vis spullen in de boot laden. Vervolgens ons avondeten, welk ieder jaar weer voortreffelijk wordt bereid door onze eigen kok “Den Blijker” Jaap, en na de afwas en het nuttigen van een heerlijke borrel (Jagermeister) gingen wij naar onze kooi.

19 augustus de eerste visdag

Na een wat onrustige nacht werden we om 6 uur wakker. Eerst even een lekker ontbijt en om 8 uur kozen wij zee. Het beloofde een topdag te worden, super mooi weer en bijna geen wind! De avond vooraf hadden wij al een stekken keuze gemaakt.

Over een super glad zeetje naar onze eerste stek van deze dag. Even een drift gemaakt en op de dieptemeter was veel aasvis te zien, zodat we gelijk een mooi portie aasvis vingen. Na montage van het aas aan de lijnen kwamen de eerste grove kabeljauwen al binnen en als bonus ving Jaap een pracht pollak van rond de tachtig centimeter! Jan kon dat natuurlijk niet op zich laten zitten en ving even later een pollak van 90 cm!

Uiteindelijk was het een topdag met als uitschieters, Dirk een kabeljauw van 22 pond en Jaap had zijn doel van deze trip op de eerste dag reeds gerealiseerd! Na jaren eindelijk zijn eerste heilbot! Na een prachtige dril ving hij een heilbot van een meter en een gewicht van 10 kilo.

Met knalrode koppen gingen wij rond 18.00 uur huiswaarts, en konden wij terugkijken op een super mooie visdag!

20 augustus

Wederom ging het biologische wekkertje om 6 uur af, en……weer windstil! Wat een weelde! We besloten om weer zo’n zelfde ronde als gisteren te draaien. Waar Jaap gisteren zijn 1e heilbot ving, kreeg ik er iets noordelijker ook een aan. Al snel wist ik dat dit een heilbot was hij pakte mijn aas en ging eraan hangen, niet eens een run… Nee, hij bleef gewoon beneden. Na hem een de eerste keer eindelijk naast de boot te krijgen, ging hij tot drie keer toe weer helemaal naar de bodem,… 80 meter diep!!! We konden hem op de dieptemeter goed volgen.

Na een gevecht van een uur was de strijd gestreden. De staartlasso werd geplaatst en hij kon naar binnen worden getrokken, waar “cowboy” Dirk op zijn rug ging zitten, en de vis in bedwang hield zodat de haak kon worden verwijderd.

Waarna wij hem, na een paar mooie foto’s, gewogen, en gemeten, vervolgens weer vrij lieten. Wij zijn trouwe leden van het “Catch en Release” gebeuren. Een paar vissen voor de pot (kabeljauw en pollak) en de overige gaan terug. De rest van deze dag was de visserij rustig. Dirk ving ons avondmaal en heel tevreden keerden wij huiswaarts.

21 augustus

Prachtig weer, super zeetje en………geen vis te vangen! Een paar koolvisjes en een lommetje was alles. Zelfs de expert aldaar Wil van Wilgenburg had met veel pijn en moeite een paar visjes.

Dus een vroeg einde van de dag, nu moesten er nog hoognodig een paar boodschappen gedaan worden dus….. Ook weer geregeld.

22 augustus

Het wordt eentonig maar wederom een superdag! Zoals iedere dag eerst even aasvis gevangen. Direct in het begin van de ochtend vingen we een paar grotere kabeljauwen. Jaap ving er een van 21 pond, naast nog een paar fraaie vissen. Zo snel als we ze vingen, zo snel was het ook weer afgelopen. Nog een aantal stekken afgevist maar het kabeljauw festijn was weer over. Morgen wederom een nieuwe superdag?

23 augustus.

Deze dag vergeet ik van mijn leven nooit meer. Eerst naar onze bekende stek, maar er zat geen aasvis…dus ook geen roofvis! Na een uurtje daar gescharreld te hebben gingen wij verder noordwaarts. Eerst even aasvis vangen en 10 minuten later kreeg ik beet……een onderzeeër had ik gehaakt dacht ik…..na 14 keer van half water terug naar de bodem te zijn gegaan (65 meter), kwam er een staldeur in zicht……ik stond te schudden in mijn tuig…..wat een enorme heilbot!

In het begin van de week ving ik al een mooie heilbot, en hoopte nooit meer een grotere ( lees zwaardere) te vangen. Nou dit laatste gebed werd niet beloont ….uiteindelijk kwam hij na al zijn runs in zicht naast de boot…….wat er dan door je lijf gaat is onbeschrijfelijk.

24 augustus onze laatste visdag,

Bij het verlaten van de haven was een visarend bezig zijn ontbijt weg te werken. Een leuke opsteker op de vroege morgen. Dirk had gisteren een “offday”, hij kreeg geen enkele aanbeet, ook dat is Noorwegen. Vandaag echter maakte hij wederom zijn naam van “Grote gullenvanger” waar. Dirk vangt alle jaren de zwaarste/grootste kabeljauw, zo ook vandaag weer.

Binnen een kwartier had hij een kabeljauw van 28 pond! Wederom een prachtige foto vis. Zijn reputatie was weer gered.

Na een uurtje scharrelen verkasten wij naar de plek, waar wij de dag ervoor zoveel sensatie hadden beleeft, in de hoop een paar vergeten heilbotten te kunnen scoren. Na een aantal keer te hebben gedrift ving Jaap zijn tweede heilbot van deze week. Omdat wij de vis zo voorzichtig mogelijk proberen te gaffen, om ze daarna weer hun vrijheid te geven, ging dit bij deze heilbot mis en scheurde de heilbot zich van de gaf. Vervolgens brak ook zijn haak nog….los….weg …. verdorie!….  Gelukkig waren er al een reeks foto’s gemaakt, in dit geval een zeer schrale troost!

In de namiddag ving ook Jan zijn tweede heilbot, 84 cm lang, foto’ s gemaakt en weer teruggezet. Hier op Leka wordt onze groep ” The crazy Dutchman ” genoemd, omdat wij altijd onze heilbotten terug zetten. Eigenlijk hopen we hiermee op een mentaliteit verandering van de andere sportvissers.

Fantastisch mooi weer met hoge temperaturen en geen tot heel weinig wind. Gezamenlijk 6 heilbotten gevangen en twee verspeeld! Zeer fraaie pollakken en kabeljauw gevangen, af en toe ook grote lom (door de keiharde bek niet echt onze favoriet) Aasvis ruim voldoende te vangen. Veel bruinvissen rond de boot gehad. Geschatte vistijd, totaal zo’n 60 uur, dus we haalden eruit wat erin zat. Wederom met hetzelfde groepje mensen, we vissen al zo’n 12 jaar met veel plezier met elkaar! Omdat wij zoveel mogelijk uit onze mooie hobby willen halen, gaan we in 2016 twee vis trips ondernemen naar Leka.

De eerste trip is reeds geboekt voor mei 2016! Ook de tweede trip in augustus 2016 is inmiddels geboekt.