31/07/2013 Arugambay

Na wat navraag in mijn hotel en op het strand aan de lokale vissers was het me gelukt om een bootje de kunnen huren met een lokale visser als kapitein. Om 0630 mijn zoontje Hugo wakker gemaakt omdat we om 0700 op het strand hadden afgesproken. Insmeren, aankleden, tandjes poetsen,  hengels bij elkaar rapen, eten mee en richting strand binnen de 10 minuten.

Na wat Srilankesen bij elkaar getrommeld te hebben kon de boot vanaf het strand te water gelaten worden.

Het zeetje was buiten veel te ruig maar Hugo heeft een sterke maag en had alles op alles gezet om een vis te vangen. De eerste 1 ½ uur trollen maar zag aan Hugo dat hij al wat ongeduldig werd en dus vroeg ik de schipper maar om ons bezig te gaan houden met bodemvissen wat aanzienlijk meer kans op vis geeft. Na wat hengels in orde gemaakt te hebben voor de bodem visserij vingen we al snel wat kleine vis. Voor Hugo was dit al genoeg, voor mij niet. Ik hoopte op een dikke snapper of iets anders baarsachtig, Helaas gebeurde dit niet. Om 10:00 ochtends werd mijn kleine vriend steeds stiller en vroeg wat er aan de hand was. Pa, ik moet nu gewoon even gaan zwemmen want ik ben overhit (toen al een graad of 35 en geen dakje boven ons hoofd), dit leek de schipper 5 kilometer uit de kant geen goed plan. Helaas zag ik mijn kleine vriend steeds beroerder worden, en begon zich terug te trekken in de punt van de boot waar wat schaduw was. Het was dus geen moeilijke beslissing om te zeggen tegen de schipper “we gaan terug” Na aankomst op de strand is Hugo uit de boot geklommen en per direct de zee ingelopen, na 10 minuten kwam hij naar me toe met de mededeling dat we nu wel weer konden gaan vissen, de schat….

Deze korte visdag heeft ons 3 soorten vissen opgebracht. Het stak wel even toen er bij de buurman een net werd leeggehaald met een mooie sailfish, zie foto.

01/08/2013 Arugambay

Deze dag besloten om alleen maar te gaan trollen!! Ik moest en zal die sailfish haken. Helaas na 5 uur trollen en in de stank van een 2-takt was ik er wel klaar mee, geen sailfish maar in ieder geval wel een poging gedaan. Het blijft vissen.

09/08/2013 Unawatuna

In Unawatuna onze laatste bestemming hadden we afgesproken met onze vrienden uit de Rijp welke in precies dezelfde periode ook een rond reis maakte door Sri Lanka. Op het strand rond een uur of 1400 kwamen we onze vrienden uit Nederland tegen die 3 uur eerder als ons in Unawatuna aangekomen waren. Bastiaan vertelde dat hij per toeval een bordje zien staan met de tekst “For fishing ask Guna”  we zijn na een paar biertjes richting het bordje gelopen. Guna was op dat moment niet thuis maar zijn vrouw nodigde ons uit om binnen te komen dan zou zij hem wel even bellen. Al snel kregen we een fotoboekje in ons handen gedrukt met vis foto’s van toeristen, ik dacht bij het open slaan, dat gezicht ken ik. Na mijn databank (brein) nagelopen te hebben wist ik dat ik zijn gezicht had gezien op een foto op een website………hmmmmmm.

Guna kwam aangefietst en vertelde dat hij ons graag wou meenemen te vissen als de zee het toeliet, met te veel wind zou hij niet uitvaren. Hij vroeg waar wij verbleven en zou dan in de avond naar ons toekomen om te laten weten of het door kon gaan, Guna wist zeker dat morgen niet door kon gaan vanwege de wind. Ondertussen begon er een verhaal door te komen in mijn brein welke Jan van de Lingen mij verteld had met een vistrip op de Noordzee, Jan had een vismaat  welke altijd naar Sri Lanka ging een ene Tom, dus vroeg aan Guna. “Is this Tom?” YES, YES, do you know him? Niet echt maar het is in Noord-Holland wel een bekende visser. Grappig om weer bevestigd te krijgen dat de wereld helemaal niet zo groot is.

Achteraf was het Ton (Nientied) in plaats van Tom.

De volgende avond kwam Guna om te vertellen dat we de volgende morgen om 0530 op het strand moesten staan. YESSSSS, het vissen gaat door. Om 0530 te water en op niet te lang varen bij een rif geankerd, Guna was een rijk man want hij had een GPS en een dieptemeter. Deze dag wordt een topdag dacht ik, al snel kregen Bastiaan in ik deze bevestiging. De ene naar de andere vis kwam boven. Soms klein maar soms ook een 3 – 4 kilo vis, wat een feest. Achteraf hebben we voor de tijd van het jaar heel veel vis gevangen wat hij normaal in 5 dagen ving had hij nu in 1 dag gevangen. Bij terugkomst wilde hij ook niet met ons afrekenen maar eerst naar de markt om de vis te verkopen hij vertelde dat hij in de avond wel langs kwam om ons geld op te halen. Prachtig voor deze man dat er een dubbel loonstrookje vandaag was binnen gekomen. Hier een aantal foto’s van de vissen.